CINE POATE SĂ OBȚINĂ FINANȚARE?

  • Microîntreprinderi şi întreprinderi neagricole mici existente şi nou‐înfiinţate (start‐ups) din spaţiul rural;
  • Fermierii sau membrii unor gospodării agricole (autorizaţi cu statut minim pe PFA) care îşi diversifică activitatea de bază agricolă prin dezvoltarea unei activităţi neagricole în zona rurală în cadrul întreprinderii deja existente, încadrabile în micro‐întreprinderi şi întreprinderi mici, cu excepţia persoanelor fizice neautorizate. 

ATENTIE! Microîntreprinderile şi intreprinderile mici, atât cele existente, cât şi cele nou înfiinţate (startups) trebuie să fie înregistrate şi săşi desfăşoare activitatea propusă prin proiect în spaţiul rural (atât sediul social, cât şi punctul de lucru trebuie să fie amplasate în mediul rural);

ATENȚIE! În cadrul SM 6.4, solicitantul trebuie să aibă capital 100% privat.

CÂȚI BANI SE POT PRIMI?

  • maximum 200.000 euro/beneficiar pe 3 ani fiscali (100.000 euro în cazul transporturilor):
  • Intensitatea sprijinului public nerambursabil este de 70%, dar se poate majora până la 90% în următoarele cazuri:
    • pentru solicitanţii care desfăşoară activităţi de producţie, servicii medicale, sanitar‐veterinare şi agro‐turism;
    • pentru fermierii care isi diversifică activitatea de bază agricolă prin dezvoltarea unor activităţi neagricole.

CARE SUNT CONDIȚIILE DE ELIGIBILITATE?

  • să se încadreze în categoria beneficiarilor eligibili;
  • investiția trebuie să se încadreze în cel puțin unul din tipurile de sprijin prevăzute prin această submăsură;
  • să iși desfășoare activitatea aferentă investiției finanțate în spațiul rural;
  • să demonstreze capacitatea de a asigura co‐finanțarea investiției;
  • viabilitatea economică a investiției trebuie să fie demonstrată pe baza prezentării unei documentații tehnico‐economice;
  • întreprinderea nu trebuie să fie în dificultate în conformitate cu Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor în dificultate.
  • Investiția va fi precedată de o evaluare a impactului preconizat asupra mediului și dacă aceasta poate avea efecte negative asupra mediului.

ATENȚIE! Pentru proiectele care presupun realizarea de lucrări de construcție sau achiziția de utilaje/echipamente cu montaj, se va prezenta înscrisul care să certifice, după caz: dreptul de proprietate privată, dreptul de concesiune, dreptul de superficie.

Pentru proiectele care propun doar dotare, achiziție de masini și/sau utilaje fără montaj sau al caror montaj nu necesită lucrări de construcții și/sau lucrări de intervenții asupra instalațiilor existente (electricitate, apa, canalizare, gaze, ventilație, etc.), se vor prezenta înscrisuri valabile pentru o perioadă de cel putin 10 ani începând cu anul depunerii cererii de finanţare care să certifice, după caz: dreptul de proprietate privată, dreptul de concesiune, dreptul de superficie, dreptul de uzufruct, dreptul de folosinţă cu titlu gratuit, împrumutul de folosință (comodat), dreptul de închiriere/locațiune.

 

CUM SE POT CHELTUI ACEȘTI BANI?

  • Investiții pentru producerea și comercializarea produselor non-agricole:
    • fabricarea produselor textile, îmbrăcăminte, articole de marochinărie, articole de hârtie și carton;
    • fabricarea produselor chimice, farmaceutice;
    • activități de prelucrare a produselor lemnoase;
    • Industrie metalurgică, fabricare de construcții metalice, mașini, utilaje și echipamente;
    • fabricare produse electrice, electronice;
  • Investiții pentru activități meșteșugărești (activități de artizanat și alte activități tradiționale non‐agricole – olărit, brodat, prelucrare manuală a fierului, lânii, lemnului, pielii, etc);
  • Investiții legate de furnizarea de servicii:
    • servicii medicale, sociale, sanitar‐veterinare;
    • servicii de reparații mașini, unelte, obiecte casnice;
    • servicii de consultanță, contabilitate, audit;
    • activități de servicii în tehnologia informației și servicii informatice ;
    • servicii tehnice, administrative, etc.
  • Investiții pentru infrastructură în unitățile de primire turistică tip agro‐turistice, proiecte de activități de agrement.
  • Investiții pentru producția de combustibil din biomasă (ex: fabricare de peleți și brichete) în vederea comercializării.

Costuri eligibile specifice:

  • construcţia, extinderea şi/sau modernizarea şi dotarea clădirilor;
  • achiziţionarea şi costurile de instalare, inclusiv în leasing de utilaje, instalaţii şi echipamente noi;
  • investiții intangibile: achizitionarea sau dezvoltarea de software și achiziționarea de brevete, licențe, drepturi de autor, mărci.

ATENTIE! Cheltuielile legate de achiziția în leasing a activelor, altele decât terenurile și clădirile, pot fi considerate eligibile doar în cazul în care leasingul ia forma unui leasing financiar și prevede obligația beneficiarului de a cumpăra bunurile respective la expirarea contractului de leasing.

Tipuri de operațiuni/activități și  CHELTUIELI NEELIGIBILE:

  • Prestarea de servicii agricole, achiziționarea de utilaje și echipamente agricole aferente acestei activități;
  • Procesarea și comercializarea produselor prevăzute în Anexa I din Tratat;
  • Producția de electricitate din biomasa ca și activitate economică.
  • cheltuielile cu achiziţionarea de bunuri și echipamente ”second hand”;
  • cheltuieli efectuate înainte de semnarea contractului de finanțare a proiectului cu excepţia costurilor generale definite la art 45, alin 2 litera c) a R (UE) nr. 1305/2013 care pot fi realizate înainte de depunerea cererii de finanțare;
  • cheltuieli cu achiziția mijloacelor de transport pentru uz personal şi pentru transport persoane;
  • cheltuieli cu investițiile ce fac obiectul dublei finanțări care vizează aceleași costuri eligibile;
  • cheltuieli în conformitate cu art. 69, alin (3) din R (UE) nr. 1303/2013 și anume:
  1. dobânzi debitoare;
  2. achiziţionarea de terenuri construite și neconstruite;
  3. taxa pe valoarea adăugată, cu excepţia cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA‐ul sau a prevederilor specifice pentru instrumente financiare;
  4. în cazul contractelor de leasing, celelalte costuri legate de contractele de leasing, cum ar fi marja locatorului, costurile de refinanțare a dobânzilor, cheltuielile generale și cheltuielile de asigurare.
  5. Cheltuieli care fac obiectul finanțării altor programe europene/naționale, conform Cap. 14 și 15‐ PNDR.
  • Cheltuieli specifice de înființare și funcționare a întreprinderilor (obținerea avizelor de funcționare, taxe de autorizare, salarii angajați, costuri administrative, etc)

 

CRITERII DE SELECȚIE

Nr. crt.

Principii şi criterii de selecție

Punctaj

1.

Principiul diversificării activității agricole a fermelor existente către activități neagricole.

10 p

1.1. Proiecte care sunt inițiate de o întreprindere existentă, care a desfășurat în principal activitate în domeniul agricol și intenționează să-și diversifice activitatea în sectorul non-agricol. Activitatea agricolă trebuie să fie realizată pe perioada continua de cel puțin 12 luni inainte de depunerea cererii de finanțare.

10 p

2.

Principiul prioritizării sectoarelor cu potențial de creștere (textile și pielărie, industrii creative și culturale – inclusiv meșteșuguri, activităţi de servicii în tehnologia informației, agroturism)

Max 25 p

2.1.Proiecte ce vizează activități de producție din sectoarele cu potențial de creștere.

Proiectul vizează activități conform codului CAEN aferent activității de producție scorate.

25 p

2.2. Proiecte ce vizează servicii din sectoarele cu potențial de creștere.

Proiectul vizează prestarea de servicii conform codului CAEN aferent serviciului scorat.

20 p

3.

Principiul stimulării activităților turistice în sensul prioritizării activităților agroturistice desfășurate în zonele cu potențial turistic ridicat/ destinații ecoturistice/ zonele cu arii naturale protejate.

Max. 20 p

3.1. Proiecte ce vizează investiţii în agroturism (pensiuni agroturistice și/sau servicii de agrement) în zonele cu potențial turistic ridicat;

– în cazul UAT-urilor cu Concentrare mare de resurse turistice (Cmrt) punctajul va fi de max. 5 puncte.

– în cazul UAT-urilor cu Concentrare foarte mare de resurse turistice (Cfmrt) punctajul va fi de max. 10 puncte.

Max. 10 p

 

3.2. Proiecte care includ activități turistice de agrement ce vor fi desfășurate în zonele cu destinații ecoturistice.

5 p

3.3. Proiecte care includ activități turistice de agrement ce vor fi desfășurate în zone cu arii naturale protejate.

5 p

4.

Principiul derulării activităților anterioare ca activitate generală de management a firmei, pentru o mai bună gestionare a activității economice;

Max 30 p

4.1. Întreprindere activă fără întrerupere cel puțin 3 ani și cu profit operațional în ultimii 2 ani – (pentru a se evidenția buna gestionare a activității economice)

30 p

4.2. Întreprindere activă fără întrerupere cel puțin 2 ani și cu profit operațional în ultimul an – (pentru a se evidenția buna gestionare a activității economice)

20 p

5.

Principiul localizării întregii activităţi a solicitantului în spaţiul rural.

15 p

TOTAL

100   

 

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.